Gratis şi cu condiţii

M-am hotărât să scriu azi despre munca pro-bono. Tot am făcut tot felul de proiecte fără bani, pentru experienţa în sine (faci cu drag voluntariat pentru vreun festival de teatru, film sau muzică) sau pentru ceva de băgat la cap pe plan profesional (vreun internship neplătit în agenţie sau vreo două săptămâni pentru un proiect într-un domeniu despre care nu ştiai mare lucru).

Am exact un an de zile în care am făcut muncă pro-bono în domeniul artistic. M-am apucat cu trupa Electric Fence (jumătate de an), iar în celalaltă jumătate de an am continuat cu un label de hip-hop.

Ce-am învăţat?

1. Că oamenii încetează să te mai ia în serios după o lună de voluntariat. Nu te mai apreciază la adevărata valoare, sunt suspicioşi cu privire la rezultatele muncii tale, încep să creadă că te-au câştigat la loto, îţi cer favoruri la orice oră şi în orice zi a săptămânii, se supără când nu livrezi cât vrea pipota lor umflată să livrezi (pentru că nu ai resursele necesare şi s-a discutat asta la început, iar nici clientul nu furnizează tot ceea ce îţi trebuie ţie ca să livrezi). Da, people take you for granted. Cel mai bun exemplu a fost când am terminat de gândit un concept de care toată lumea era încântată, mai puţin beneficiarul. Unul dintre cei care au asistat la crearea ideii i-a spus beneficiarului: Auzi, tu n-ai mai comenta dacă i-ai fi dat bani lui Anne. Ţi s-ar fi părut cel mai tare concept ever.

2. După vreo trei luni de voluntariat nu mai ai nici satisfacţie morală. Pentru că People take you for granted şi atunci nu mai ai de unde să primeşti un Băi, apreciez că mă ajuţi şi că faci aşa treabă bună şi zău că mă simt prost că nu te pot plăti deocamdată, dar o să mă revanşez eu. Nu, după vreo trei luni în care You stick to the plan primeşti un Ntz Ntz Ntz, nu e OK, ne luăm pe altcineva. Care să lucreze tot pe moca? Na, succes cu asta.

3. După vreo patru luni deja încep condiţiile. Bine că ai timp să scrii pe blogul tău sau să te întâlneşti cu prietenii tăi bloggeri sau să mergi la nu ştiu ce evenimente, dar timp ca să îmi faci munca pe care ţi-o dau şi pentru care nu te plătesc deja de patru luni nu-ţi găseşti.

Bun, să nu mă înţelegeţi greşit. Eu-s fată bună. Am făcut lucrurile astea CONŞTIENT. Bine, mai mult sau mai puţin cu Electric Fence, proiect din care speram că o să am şi eu la un moment dat de câştigat.  Am lucrat anul acesta pentru MINE, pentru că am învăţat din multe greşeli şi am cunoscut oamenii într-o ipostază pe care poate într-un job plătit nu aş fi avut ocazia s-o observ.

Aşa că nu e un an pierdut. Dar I`m ready to make some money🙂

O definiţie amuzantă conform UrbanDictionary

Leave a Reply

